حجیم ترین انجین ساخته شده کمپانی ب.ام.و
ب.ام.و گلدفیش از موتوری با 16 سیلندر و 32 سوپاپ با حجم 6651 سی سی و تنها در یک دستگاه ساخته شده است. این انجین قدرتمند بر اساس مهندسی انجین M70 و 12 سیلندر ب.ام.و در جولای سال 1987 طراحی و در می سال 1988 متولد شد. برای این انجین غول آسا از شاسی کاستومایز شده نسل دوم ب.ام.و سری 7 در اتاق لانگ (E32) استفاده شد. اولین تست بر روی این اتاق در ماه می سال 1988 انجام شد.
از این انجین 16 سیلندر بر روی بنتلی مولسان نیز تست و کاندید جایگزینی بجای موتور 8 سیلندر توربو شارژر آن بود.
سری 7 خاص تر از همیشه
به شخصه عاشق داستان خودروهای خاص و تک نمونه هستم. کمپانی ب.ام.و در دهه 80 میلادی دو نمونه از آن داشت. یکی M8 افسانه ای و دیگری پروژه BMW 750iL Goldfisch که البته ابدا به محبوبیت مدل M8 نیست ولی داستان طراحی و ساخت جالبی دارد.
این پروژه با نام گلدفیش برای ب.ام.و یک جور خودآزمایی برای سنجش توانایی انجام این چنین کار عجیبی بود. برای این کار همان طور که عنوان شد. از شاسی سری 7 با کد اتاق E32 استفاده شد. اما این اتاق برای موتور 12 سیلندر مدل 750 نیز با کمبود فضا روبرو بود. برای فائق آمدن بر این مورد مجبور به ایجاد تغییراتی بر روی شاسی این اتاق بودند.
اما همچنان این موتور هیولا برای نصب بر روی سری هفت نیاز به فضای بیشتری داشت. تغییر دیگری که مهندسین ب.ام.و برای ایجاد فضای لازم به وجود آوردند. استفاده از دو رادیاتور آن هم در صندوق عقب بود. که با تعبیه دو مسیر هوا در قسمت گلگیرهای عقب و توانستند. از پس تامین هوای لازم برای خنک کاری این هیولا برآیند. همچنین برای خروج این حجم هوای گرم در رادیاتورها با بازطراحی قسمت انتهایی و چراغها عقب خودرو این مشکل را نیز مرتفع نمودند.
موتور قدرتمند 16 سیلندر گلدفیش با تولید 408 اسب بخار قدرت و 461 پوند گشتاور تقریبا 30 درصد قویتر از مدل 750 با موتور 12 سیلندر به قدرت 300 اسب بحار بود. این اعداد در زمان خود بسیار شگفت انگیز بود. هرچند هم اکنون انجین 16 سیلندر بوگاتی بیش از 1500 اسب بخار تولید می نماید.
از دیگر موارد خاص این خودرو در بخش فنی وجود گیربکس 6 سرعته اما از نوع دستی است که بسیار شگفت انگیز است.
در پایان مراحل فنی این اتاق با رنگ جذاب طلایی نقاشی و معرفی شد. اما به دلایل مختلف مانند فوق العاده گران بودن و بازاریابی و فروش سخت بخش مارکتینگ آنرا محدود به همان نسخه نمود.
با این حال این خودروی خارق العاده با مشخصاتی بی نظیر و گیربکسی فوق العاده با داستانی جالب تبدیل به یکی از خاص ترین خودروهای ب.ام.و شد.






