تعویض و رجیستر باتری خودرو
عاشق خودروی ب.ام.و تون هستید؟ و دوست دارید تا جایی که امکانش هست باهاش رانندگی کنید؟ چند نکته ساده نگهداری هست که برای طول عمر ب.ام.و تون باید رعایت کنید. تعویض روغن و فیلتر ها و بقیه سرویس های عمومی خودرو. ولی یکی از مواردی که باید حتما رعایت کنین تا خودرو به راحتی فعال باشه نگهداری از باتری ب.ام.و است.
خیلی از افراد معتقدند که تعویض باتری پروسه ای بسیار راحت است که توسط خود مالک قابلیت انجام دارد. ما هم به شما می گوییم قطعا اگر فردی دست به آچار باشید از انجام این کار بر خواهید آمد ولی در انتها نیاز به رجیستر باتری است که باید به یک متخصص مراجعه نمایید.

در اینجا با شما درباره مراحل تعویض باتری صحبت خواهیم کرد. و جزئیات مربوط به رجیستر باتری ب.ام.و را توضیح خواهیم داد.
تعویض باتری ب.ام.و
کدام نوع باتری مورد نیاز است؟
به صورت متعارف هنگامی که برای انتخاب باتری جدید اقدام می کنید. بهترین راه انتخاب باتری جدید توجه به مشخصات باتری قدیمی و انتخاب باتری جدید با همان ظرفیت و نوع می باشد.
با این وجود
انجام رجیستر باتری ضرورت دارد.
مقایسه باتری اسیدی با GEL و AGM
سوالی که اغلب افرادی که می خواهند باتری تعویض کنند می پرسند : از کجا متوجه شوم که باتری خودرو من AGM بوده یا GEL یا اسیدی
بسیار حیاتی است که نوع باتری مورد کاربردتان را بدانید. چون هر کدام قابلیت متفاوتی از بقیه دارند. یک اشتباه ممکن است عمر باتری را کوتاه کند یا به راننده ضرر برساند.
باتری های اسیدی
باتری های اسیدی که به آنها باتری “تَر” نیز می گویند از متداولترین باتری های خودرو محسوب می شوند. که مشخصه ظاهری آنها تعدادی درب در بالای آنها است. که از این درب ها برای اضافه کردن آب مقطر استفاده می شود.
باتری های GEL
نقطه مقابل باتری های “تَر ” باتری های خشک قرار می گیرند. که به جای اسید به عوان الکترولیت از نوعی ژل در آنها استفاده می شود. بعلاوه آنها کاملا پلمپ و بدون نیاز به افزودن آب مقطر ساخته شده اند. همچنین برای فهمیدن نوع باتری علاوه بر لیبل موجود بر روی باتری شما می توانید با تکان دادن باتری متوجه شود که باتری خشک است یا تَر. به این صورت پس از تکان دادن باتری های تَر براحتی متوجه حرکت مایع اسیدی درون آن میشوید در حالی که در باتری های خشک پس از توقف تکان دادن باتری، به سرعت ژل داخل ان از حرکت باز می ایستد.
باتری های AGM ( Absorbed Glass Mat)
این نوع از باتری ها همانند باتری ها ژل توانسته اند مشکلات باتری های تر را حل کنند و علاوه بر عدم نیاز به افزودن آب کارایی و ایمنی بالاتری نسبت به باتری های ژل نیز دارند. این باتری ها با افزودن لایه های خاص از جنس فیبر شیشه موجب نگه داشتن اسید در تار و پود خود شده و استحکام بالاتری نیز بوجود می آورد.
مراحل تعویض باتری BMW
اگر تابه حال باتری خودروی ب.ام.و خود را تعویض نکرده اید و روش انجام صحیح و سریع آنرا نمی دانید. میتوانید از با پیروی از این 9 گام باتری خودروی خود را تعویض نمایید.
- پس از آنکه موقعیت باتری خودروی خود را پیدا کردید (که معمولا در صندوق عقب قرار دارد ) خودرو را خاموش و سوییچ را از خودرو خارج نمایید.
- ابتدا با استفاده از آچار شماره 10 بست منفی باتری را جدا نمایید و کابل منفی را بپوشانید تا با باتری یا خودرو برخوردی نداشته باشد.
- سپس سراغ بست مثبت که عموما با کاوری به رنگ قرمز پوشانده شده است و پس از باز کردن کاور با دست به مهره شماره 10 دسترسی خواهید داشت که با باز کردن آن می توانید کابل مثبت را از باتری جدا نمایید.(بهتر است کابل مثبت نیز برای جلوگیری از برخورد با بدنه یا باتری عایق شود.)
- معمولا باتری ها با دو مکانیزم به خودرو متصل میشوند. یکی از بالای باتری و دیگری با پیچ آچار خور شماره 13 در قسمت پایین و سمت راست باتری.
- پس از باز کردن بست های باتری و همپنین آزاد کردن نگهداره های باتری و جدا کردن شلنگ تخلیه اسید می توانید باتری را با احتیاط خارج نمایید.
- قطب های باتری با بدنه خودرو تماس نداشته باشند
- باتری وزن نسبتا بالایی دارد
- قبل از قرار دادن باتری جدید از برچسب مشخصات باتری جدید برای مراحل پس از نصب عکاسی نمایید.
- حالا شما می توانید باتری جدید را با احتیاط در جای باتری قدییم قرار دهید. (به جهت نصب ترمینال های باتری دقت نمایید.)
- مرحله مهم! باتری را کاملا ایمن کنید. برای این کار مکانیزم های اتصال باتری به بدنه را در سر جای خود کاملا محکم نمایید.
- در انتها پس از تمیز کردن ترمینال های باتری، ابتدا قطب مثبت باتری را متصل و با آچار محکم نمایید. سپس به سراغ قطب منفی رفته و آنرا نیز در مکان خود متصل نمایید.
نکته : قبل از انجام مراحم تعویض باتری می توانید با هماهنگی با مجموعه ما از خدمات ما برای تعویض و رجیستر باتری استفاده نمایید.
رجیستر باتری BMW
کدینگ و رجیستر باتری ب.ام.و چیست؟
قبل از آنکه مراحل رجیستر باتری را بیان کنیم کمی در مورد اینکه رجیستر باتری چه کاری انجام میدهد صحبت کنیم. به بیان ساده رجیستر باتری، پروسه اپدیت و تطبیق خودرو با مشخصات باتری جدید نصب شده بر روی خودروی شما است. پروسه رجیستر باتری جدید در خودروهای تولید شده بعد سال 2002 بسیار توصیه میشود.
به صورت استاندارد در خودروهای هوشمند ب.ام.و با افزایش عمر باتری و بالطبع کاهش ظرفیت آن به صورت اتوماتیک میزان شارژ شدن باتری را برای بدست آمدن ظرفیت مرد نیازافزایش میدهد. و مثلا باتری 105 امپری که بر روی خودروی صفر قرار دارد پس از 2 سال تا حدود 20 درصد از ظرفیت خود را از دست خواهد داد پس خودرو دستور افزایش شارژ را صادر می نمایید تا کاهش ظرفیت را جبران کند. انجام رجیستر باتری به ماژول کنترل موتور (DME — Digital Motor Electronics) می فهماند که باتری جدید با مشخصات تازه بر روی خودرو نصب شده است و شرایط شارژ جدید را باید برنامه ریزی کند و از شارژ بیش از اندازه خودرو بپرهیزد.
بنابراین فارق از اینکه باتری جدید همان مشخصات باتری سابق را دارد یا کاملا متفاوت است. لازم است رجیستر باتری در هر بار تعویض باتری صورت پذیرد.
چرا انجام رجیستر باتری برای BMW اهمیت دارد؟
از سال 2002 بعد خودروهای ب.ام.و به سیستم های الکترونیکی بسیار پیچیده مجهز شدند. و با این تغییرات یکی از مواردی که بهینه شد پروسه شارژ باتری بسته به مدل و ظرفیت بود. با این تغییرات نیاز بود تا با تعویض باتری بالاجبار اطلاعات ظرفیت و نوع باتری تعویض شده برای DME تعریف مجدد شود. انجام این عمل (رجیستر باتری) در هنگامی که نوع و ظرفیت باتری نسبت به قبل تغییر پیدا می کند اهمیت بسیار بسیار زیادی خواهد داشت.
چه اتفاقی در صورت عدم رجیستر باتری رخ خواهد داد؟
رجیستر باتری به خودرو مشخصات باتری جدید را می شناساند تا خودرو تنظیمات جدید را برای کارکرد بهینه انتخاب نماید در غیر این صورت می تواند انواع ایرادات الکترونیکی و همچنین کاهش عمر باتری به خاطر اور شارژ باتری و در بدترین سناریو می تواند موجب اسیب به الترناتور و سیستم الکتریکال خودرو شود.
ایرادات الکتریکالی که ممکن است به وجود بیاید شامل خاموش شدن برخی ماژول ها مانند ماژول های شیشه بالابر یا آیینه های جانبی یا سیستم صوتی و یا نور پردازی داخلی برای کاهش فشار بر روی باتری یا در نهایت استارت نخوردن خودرو باشد.
کدام مدل های BMW نیاز به رجیستری باتری خودرو دارند؟
اکثر خودروهای تولید شده بعد از سال 2002 در زمان تعویض باتری نیاز به رجیستر باتری دارند. به عبارت دقیقتر تمام خودروهای دارای سیستم Intelligent Battery Sensors (IBS) نیازمند انجام این پروسه خواهند بود. این سیستم نظارت کامل بر روی میزان شارژ و دشارژ باتری و نیز ولتاژ و دمای باتری دارد.