تاریخچه ب.ام.و سری یک
معرفی :
ب.ام.و سری یک برای اولین بار زیر نظر طراح بزرگ ب.ام.و آقای کریس بنگل طراحی و به صورت کانسپت کار در نمایشگاه ژنو در سال 2002 رونمایی شد. در هزاره جدید ب.ام.و سعی بر تفکیک مدلها و بازاریابی جدید در محصولات خود داشت برای این کار برنامه ای برای تفکیک مدلهای تولیدی بر اساس سری بندی جدید در دستور کار خود قرار داد. و برای این منظور نام گذاری سری کامپکت خود را از نام سری 3 کامپکت به سری یک تغییر داد. این خودرو در سال 2004 در چهار اتاق هاچ بک 2 در و 5 در و کوپه و کانورتیبل معرفی و تا سال 2011 در نسل یک بر روی خط تولید قرار داشت. پس از آن در ادامه روند تکامل در نام گذاری های ب.ام.و خودروهای دو در و کانورتیبل و اسپرت با نام گذاری اعداد زوج به بازار معرفی شدند. که در این دوران سری یک کوپه و کانورتیبل در نسل بعدی با نام سری دو رونمایی شدند. در ادامه دو نسل بعدی ب.ام.و سری یک در سالهای 2011 و 2019 متولد شدند.
در ادامه با مشخصات کاملتری از هر نسل آشنا خواهیم شد.
نسل اول از سال 2004 : (E81/E82/E87/E88)
معرفی
نسل اول سری یک در چهار اتاق متفاوت به بازار عرضه شد.
- هاچ بک 3 درب (E81)
- هاچ بک 5 درب (E87)
- کوپه (E82)
- کانورتیبل (E88)
ب.ام.و سری یک E8x از سال 2004 جایگزین سری 3 کامپکت شد و تا سال 2013 بر روی خط تولید قرار داشت. این خودروی جذاب بر خلاف دیگر مدل های رقیب در این کلاس که اکثرا دیفرانسیل جلو هستند. از چرخهای عقب برای انتقال قدرت استفاده می نماید. که رانندگی بسیار جذابی را برای این خودروی جمع و جور به ارمغان می آورد.
انجین ها
برای این هاچ بک تند تیز انجین های 4 و 6 سیلندر بنزینی و دیزل قابل سفارش بود. موتور های بنزینی در نسخه های 1.6 و 2.0 و 3.0 لیتر و در مدل دیزل تنها موتور 2 لیتر قابل عرضه بود. ضعیف ترین نسخه یعنی BMW 116i با انجین 1.6 تنفس طبیعی قدرت 114 اسب بخار و گشتاور 140 نیوتون متر به بازار آمد. اما در قوی ترین حالت که مدل BMW M1 Coupe بود از انجین 6 سیلندر خطی با حجم 3000 و قدرت 335 اسب بخار و گشتاور 450 نیوتون متر استفاده گردید.
فیس لیفت ها
در سال 2007 اولین فیس لیفت برای مدل 5 درب عرضه شد که تعبیرات در انجینهای جدید و نیز سیستم کاهش مصرف سوخت همچنین فرمان برقی و تغییراتی بر روی طراحی سپر ها و فضای کابین بود.
در ادامه در سال 2011 تغییراتی در چهره مدل کوپه و کانورتیبل سری یک به وجود آمد که شامل طراحی جدید چراغ های جلو و عقب همچنین سپرها و نیز تغییرات اندکی در طراحی داخلی بود.
مدل های تولید محدود
جالب است بدانید بر مبنای مدل کوپه سری یک در سال 2012 مدل تمام الکتریک BMW ActiveE در تیراز 1100 دستگاه تولید شد. این خودرو از موتوری الکتریکی که توانایی تولید 168 اسب بخار را داشت بهره می برد و با باتری 32 کیلووات ساعت خود توانایی پیمودن مسیری 160 کیلومتری را با یک بار شارژ داشت. این خودرو پیش درآمدی بر تولید مدل موفق BMW i3 بود.
موارد خاص
از دیگر موارد جالب که در طول دوران تولید این سری بوجود آمد کسب رتبه نخست آمار سرقت این مدل در سال 2012 در انگلستان بود که از طریق پورت obd سارقان به راحتی می توانستند آنرا سرقت کنند که کمپانی با اعلام فراخوان برای این مدل به رفع عیب تولیدات پرداخت.
نسل دوم از سال 2011 : ( F20/F21 )
معرفی
همانطور که بیان شد با سیاست جدید نامگذاری دو اتاق کوپه و کانورتیبل نسل اول سری یک از این سری در نسل دوم جدا شده و سری یک میزبان اتاق هاچ بک 3 و 5 درب شد که با این کد اتاق ها معرفی شد:
- هاچ بک 5 درب (F20)
- هاچ بک 3 درب (F21)
ب.ام.و در نسل دوم سری یک نوآوری های زیادی هم در بخش الکترونیک و تجهیزات کابین مانند مانیتور 8.8 اینچی و سیستم نویگیشن و رادیو ماهواره ای و چراغ های LED و هم سیستم های مکانیکی جدید مانند موتور و سیستم انتقال قدرت جدید در نظر گرفت. مانند نسل قبل و بر خلاف اکثر مدلهای رقیب در این نسل نیز از چرخهای عقب برای انتقال قدرت استفاده شد. و در ادامه برای اولین بار بر روی سری یک سیستم چهار چرخ متحرک ب.ام.و یا xDrive نیز قابل سفارش شد. حتی در نوامبر سال 2015 آپشن سیستم پارک خودکار نیز به این مدل راه پیدا کرد.
انجین ها
در نسل دوم علاوه بر ارتقا موتور های 4 و 6 سیلندر سابق از موتور 3 سیلندر 1.5 لیتری بنزینی نیز استفاده شد که در سال 2015 جایگزین موتور 4 سیلندر موجود بر مدلهای 116i , 118i شد و حداکثر توان 136 اسب بخار را داشت. در نسل دوم ضعیفترین مدل بنزینی در دسترس BMW 114i با موتور 4 سیلندر تنفس طبیعی و قدرت 101 اسب بخار بود. اما در قویترین مدل با هیولایی 335 اسب بخاری در مدل BMW M140i که گشتاور 500 نیوتون بر متر نیز داشت روبرو هستیم. برای موتور های دیزل نیز یک انجین 3 سیلندر 1.5 لیتر به لیست انجینهای این نسل افزوده شد.
گیربکس
گیربکس در دو نوع دستی 6 دنده و یا 8 سرعته اتوماتیک برای این خودرو در دسترس قرار داشت.
فیس لیفت ها
در سال 2015 و در خلال نمایشگاه ژنو فیست لیفت برای این نسل معرفی شد که شامل سپرهای جدید و همچنین چراغ های LED Adaptive و جایگزینی انجین های 4 سیلندر N47 دیزل و N13 بنزینی با مدلهای 3 سیلندر جدید بود.
در سال 2016 نیز انجین N20 با مدل بروز شده آن یعنی B48 تعویض گردید
در ادامه در سال 2017 طراحی داشبورد و صفحه کیلومتر تغییراتی داشت و از سیستم iDrive ورژن 6 با صفحه نمایش لمسی به این نسل از سری یک افزوده گردید.
لوکیشن های تولید
کارخانه های تولید کننده این نسل از سری یک علاوه بر آلمان در کشورهای برزیل، هند، مالزی و تایلند قرار داشت.
تولد اولین نسخه سدان سری یک (F52)
معرفی
برای تکمیل هرچه بیشتر سبد محصولات ب.ام.و همچنین با استقبال شدید چینی ها از طرح مفهومی رونمایی شده در سال 2015 با نام BMW Concept Compact Sedan در نمایشگاه گوانجو چین کمپانی ب.ام.و نسخه سدان از سری یک با کد اتاق (F52) متولد و در سال 2017 در اختیار بازار چین قرار گرفت. که پس از موفقیت در این بازار در سال 2018 این نسخه در مکزیک نیز عرضه شد.
مشخصات فنی
این خودرو تنها با انجین های بنزینی 3 سیلندر 1.5 لیتری توربو و 4 سیلندر 2 لیتری توربو قابل سفارش بود و بر خلاف مدلهای اسبق سری، چرخهای جلو وظیفه انتقال قدرت را بر عهده دارند
نسل سوم از سال 2019 : ( F40 )
معرفی
نسل سوم از ب.ام.و سری یک در نمایشگاه خودرو فرانکفورت در سال 2019 با کد اتاق F40 رونمایی و در همین سال به مشتریان عرضه شد. این مدل برخلاف اسلاف خود که از محور عقب برای انتقال قدرت استفاده می کردند، همانند رقبا از سیستم متحرک در چرخ های جلو بهره میبرد. در این نسل سیستم پیشگیری از تصادف و تشخیص خطوط جاده به صورت استاندارد عرضه می گردد. همچنین خودرو با مانیتور 10.25 اینچ و سیستم iDrive نسخه 7 و شارژ وایرلس در کابین به بازار عرضه می گردد. امکانت دیگری نیز مانند سیستم چهارچرخ متحرک xDrive ، سقف پانورامیک، سیستم هدآپ دیسپلی و اپل کارپلی نیز قابل سفارش توسط مشتری می باشد.
انجین ها
برای این خودرو در مجموع 4 مدل انجین 3 و 4 سیلندر بنزینی و دیزلی به حجم های 1.5 و 2 لیتر در نظر گرفته شده است. هر 4 مدل توربو بوده و استاندارد آلایندگی یورو 6 را پاس می نمایند. ضعیف ترین توان مربوط به مدل BMW 116i با قدرت 107 اسب بخار و قویترین مدل BMW M135i با قدرت 302 اسب بخار میباشد. صفر تا صد کیلومتر در ضعیفترین مدل 10.8 ثانیه و در قوی ترین مدل 4.8 ثانیه زمان نیاز دارد.
گیربکس
گیربکس در 3 مدل برای این اتاق در نظر گرفته شده است. گیربکس دستی 6 سرعته ، گیربکس 8 سرعته اتومات و در انتها گیربکس اتومات 7 سرعته دابل کلاچ
ایمنی
تست های ایمنی برای این خودرو امتیاز 5 ستاره از مرکز یورو انکپ به ارمغان آورده که نشان دهنده ایمنی بسیار بالای این خودرو می باشد.