BMW E9
مدل 2800CS
کد اتاق E9 به مجموعه ای از خودروهای کوپه تولید شده بین سالهای 1968-1975 اطلاق می گردد. برخی از این خودروهای ارزشمند امروزه با ارقامی بیش از 200 هزار دلار خرید و فروش می شوند.
E9 اولین بار بر اساس مدلهای موفق BMW 2000 C/2000 CS و با نام BMW 2800 CS و در سال 1968 معرفی شد.
ویلهلم هوف میستر طراح ارشد آن دوران کمپانی ب.ام.و بود که توانست زمینه ساز خلق این اثر هنری بسیار زیبا باشد.
برای اولین بار ب.ام.و از انجین شش سیلندر خطی با نام M30 به حجم 2788 سی سی در مدل 2800CS استفاده کرد که توانایی تولید 168 اسب بخار قدرت در دوز موتور 6000 هزار را دارا بود.
وزن این خودرو نسبت به مدل 2000CS کاهش و به عدد 1420 کیلوگرم رسیده بود.
در سال 1969 و در نمایشگاه ژنو آن سال، کمپانی ب.ام.و از کانسپت 2800 Bertone Spicup رونمایی کرد اما هیچگاه به تولید انبوه نرسید.
در سال 1969 یک نسخه پروتوتایپ با نام BMW 2800 GTS Coupé نیز بر پایه همین اتاق ساخته شد.
مدل 3000CS-CSi
مدل 2800CS در سال 1971 با مدل های 3000CS /CSi ارتقا یافت. در مدل 3000CS حجم موتور به 2,986 سی سی ارتقا پیدا کرد و با استفاده از 2 کاربراتور توانست به قدرت 180 اسب بخار دست پیدا کند. و در نسخه 3000CSi با استفاده از سیستم انژکتور بوش به قدرت 200 اسب بخار می رسید.
این نمونه نیز باز گیربکس دستی 4 سرعته و یا 3 سرعته اتوماتیک قابل سفارش بود.
مدل 3000CSL
میرسیم به معروفترین نمونه ساخته شده از اتاق E9 یعنی مدل 3000CSL که در ماه می سال 1972 برای مسابقات خاصی مورد بازبینی و ارتقا قرار گرفته و به تولید رسیده بود. حرف L در این مدل از کلمه leicht به معنای سبک گرفته شده است. برای سبک کردن این مدل تریم داخلی و فومهای کاهنده صدا حذف گردید. همچنین کاپوت، دربها و درب صندوق با نمونه آلومینیومی و شیشه های کناری با نوعی پلیمر جایگزین شدند.
برای این مدل تقریبا از همان انجین مدل 3000CS استفاده گردید با این تفاوت که حجم موتور به 3003 سی سی افزایش پیدا کرد با این تغییر توانست مجوز شرکت در مسابقات در رده انجین های 3000 سی سی را بدست آورد. سپس در سال 1973 بار دیگر حجم موتور به 3153 سی سی افزایش پیدا کرد تا قدرت 203 اسب بخار قدرت را بدست آورد.
آخرین تغییرات انجام شده برای مدل 1973 و ارائه کیت افزایش آیرودینامیک بدنه شامل ورودی هواهای بزرگتر، فندر جلو، اسپویلر عقب که بالای شیشه عقب نصب بود.
در طول مسابقات European Touring Car Championship در سالهای 1973،1975و1979 راننده های 3000CSL توانستند در مجموع 6 بار به مقام قهرمانی گروه 2 دست پیدا کنند.
مدل 2500CS
آخرین سری تولید شده از اتاق E9 با نام 2500CS در سال 1974 به بازار عرضه شد. دلیل کاهش حجم موتور بحران نفت در سال 1973 بود که موجب شد مصرف کنندگان تمایل بیشتری به خودروهای کم مصرف پیدا کنند.
قدرت تولیدی موتور 2494 سی سی این مدل 150 اسب بخار بود.
در مجموع بین سالهای 1968 تا 1975 از اتاق E9 تنها 30589 دستگاه به تولید رسید. امروزه تعداد اندک باقی مانده از آن دوران دارای ارزش بسیار بالایی در بین کلاسیک دوستان ب.ام.و می باشند.
اتاق E9 در واقع پایه گذار سری 6 در خودروهای ب.ام.و محسوب میگردد.