پاسخ به تمام سوالات درباره قابلیت اتو استارت استاپ ب.ام.و

شما ممکن است عاشق این قابلیت باشید یا کاملا از آن متنفر باشید. در هر حال ابهامات زیادی در مورد سیستم تو استارت استاپ وجود دارد. آیا این سیستم برای موتور خودرو مضر است یا ضرر چندانی ایجاد نمیکند. آیا در صرفه جویی سوخت تاثیر بسزایی دارد یا نه. آیا به باتری خودرو فشار وارد میکند. در ادامه به تمامی این پرسشها پاسخ خواهیم داد.

اگر مالک خودرویی با سیستم استارت-استاپ هستید. یا قصد خرید خودرویی با این سیستم را دارید. این مقاله مفیدترین و دقیق ترین اطلاعات مربوط به این سیستم و نحوه صحیح کاربرد آن برای بهترین حالت نگهداری از خودرو را در اختیار شما قرار خواهد داد.

Auto start stop system

سیستم اتو استارت-استاپ در ب.ام.و چه کار انجام می دهد؟

پاسخ این سوال بسیار ساده است. با روشی هوشمندانه مصرف سوخت را کاهش می دهد. سیستم اتو استارت-استاپ ب.ام.و به صورت خودکار در شرایط از پیش تعریف شده انجین را خاموش و مجددا روشن می نماید. تا با این روش مدت زمانی که انجین بدون استفاده روشن می ماند به حداقل رسیده و با این کار علاوه بر کاهش مصرف سوخت انتشار دی اکسید کربن نیز کاهش یابد. در نتیجه کارایی این سیستم در افزایش مدت زمان خاموش بودن خودرو یعنی عموما در ترافیکهای سنگین اتفاق می افتد.

فناوری اتو استارت-استاپ در خودروهای BMW و MINI به عنوان بخشی از تکنولوژی Efficient Dynamics که برای کاهش مصرف و گازهای گلخانه ای به وجود آمده است. این سیستم هم در خودروهای مدرن هیبرید و هم بنزینی چه با گیربکس دستی چه اتومات تعبیه شده است.

عملکرد سیستم اتو استارت-استاپ در ب.ام.و به چه صورت می باشد.؟

سیستم اتو استارت-استاپ در حالتی که خودرو به توقف کامل برسد ( مانند تقاطع ها، چراغ خطرها، ترافیکها و…) انجین را خاموش کرده و در صورت اقدام راننده برای حرکت به سرعت انجین را استارت می نماید.

عملکرد این سیستم به صورت دائمی توسط یونیت مرکزی که اطلاعات کاملی از سنسورهای مختلف خودرو دریافت می نماید کنترل می شود و در مواردی مانند زیر بعد از توقف از خاموش شدن خودرو جلوگیری می کند.

  • دمای موتور به شرایط ایده عال نرسیده باشد
  • سیستم ایرکاندیشن خودرو روشن باشد و اختلاف دمای داخل و خارج خودرو بالا باشد.
  • در مدل های دیزلی، فیلتر ذرات معلق بیشتر از نصف عمرش را سپری کرده باشد.

در صورت لزوم کنترل یونیت می تواند دستور روشن شدن خودرو را صادر کند مثلا هنگامی که ولتاژ باتری خودرو پایین بیاید یا حتی شیشه های خودرو بخار بگیرند.

هیچ کدام از استارت ها استاپ ها تصادفی نیستند. و ایمنی و هوشمندی بسیار بالایی در این سیستم وجود دارد. این هوش مصنوعی موجب شده تا سیستم تفاوت بین توقف پشت چراغ خطر و توقف برای خروج از خودرو را متوجه شود و در زمان خروج از خودرو به صورت اشتباه موجب روشن شدن دوباره خودرو نشود.

چگونه از سیستم استارت-استاپ ب.ام.و استفاده نماییم.

در ادامه چگونگی استفاده از سیستم استارت استاپ را در خودروهای اتومات با منوال بررسی می نماییم.

چگونه از سیستم استارت استاپ در خودروهای دنده اتومات استفاده کنیم

در خودروهایی با گیربکس اتومات مکانیزم اتو استارت استاپ در شرایط مناسب با فشردن پدال ترمز و توقف کامل خودرو فرمان خاموش شدن انجین را صادر میکند که با چراغ خاصی بر روی صفحه کیلومتر آنرا اعلام می نماید. و با برداشتن پا از روی ترمز یا چرخاندن فرمان به سرعت انجین را استارت و خودرو را در حالت آماده به حرکت قرار می دهد.

چگونه از سیستم استارت استاپ در خودروهای دنده دستی استفاده کنیم

در یک خودرو ب.ام.و با گیربکس دستی، مکانیزم اتو استارت استاپ در این شرایط فعال می گردد. خودرو کاملا متوقف شود و علاوه بر پدال ترمز پدال کلاچ هم فشرده شود و گیربکس در حالت خلاص قرار گیرد و پا از روی پدال کلاچ برداشته شود. در این حالت فرمان خاموش شدن انجین صادر می گردد. و با فشردن مجدد کلاچ و قرار دادن دنده در دنده مناسب سیستم فرمان استارت مجدد انجین را صادر می نماید.

چه میزان سیستم استارت استاپ در مصرف سوخت صرفه جویی می کند

همه چیز بستگی به شرایط رانندگی دارد. در حالت کلی هرچه توقف ها طولانی تر باشد سوخت بیشتری صرفه جویی خواهد شد. اگر فقط در یکی دو تقاطع توقف داشته باشید بازخورد کمتری نسبت به زمانی که در یک ترافیک با توقف های طولانی رانندگی کنید خواهید گرفت. همچنین در صورتی که آب هوای منطقه شما طوری باشد که نیاز به سیستم ایرکاندیشن در اغلب اوقات باشد این سیستم غیر فعال می ماند پس بهترین شرایط آب و هوایی برای آن در مناطق معتدل است. به صورت کلی طبق تخمین کارشناسان ای نسیستم می تواند بین 3 تا 12 درصد در کاهش مصرف سوخت تاثیر گذار باشد.

در یک مثال ساده اگر فرض کنیم در مسیری به طول 130 کیلومتر در هوایی معتدل و بدون سیستم استارت استاپ نیاز به 12 لیتر سوخت داشته باشید. در صورت فعال بودن این سیستم تقریبا با 9 درصد صرفه جویی نیاز به 9.5 لیتر سوخت خواهید داشت.

معایب تکنولوژی استارت استاپ

با وجود اینکه این تکنولوژی از سال 2008 بر روی خودروهای ب.ام.و نصب شده است. با این وجود همچنان جنجال ها و بحث های بسیاری بر عملکرد آن وجود دارد. آیا واقعا خاموش کردن موتور موثر است؟ آیا اتو استارت استاپ باتری را خالی می کند؟ و از همه مهمتر آنکه آیا این تعداد زیاد روشن خاموش شدن انجین میتواند مضر باشد؟ در ادامه دقیقتر به این موارد خواهیم پرداخت.

آیا اتو استارت استاپ می تواند برای انجین مضر باشد؟

به صورت کلی با انجام به موقع سرویسها و استفاده از لوازم مصرفی مرغوب طبق توصیه های کمپانی این سیستم ضرری را متوجه انجین خودروی شما نخواهد کرد. همانطور که میدانید بالاترین استهلاک در لحظه استارت خودرو روی میدهد اما منظور از لحظه استارت در زمان سرد بودن خودرو است که در این حالت روغن سرد و چسبناک است و همانطور که پیشتر بیان شد سیستم استارت استاپ تا زمان گرم شدن کامل خودرو وارد مدار نمی شود. در نتیجه از بابت استهلاک بیشتر انجین ضرری متوجه خودرو نخواهد بود.

موارد دیگری نیز در خودرو وظیفه حفظ دمای مطلوب انجین را بر عهده دارند. مانند واتر پمپ برقی که با کنترل جریان خنک کننده انجین سعی میکند انجین در سریعترین زمان به دمای ایده آل خود برسد. همچنین در حالتی که که پس از فرمان خاموشی انجین توسط سیستم اگر دمای خودرو از حد مشخصی پایین بیاید در این حالت نیز فرمان استارت خودرو صادر می گردد.

رنج دمایی مناسب کارکرد بهینه در خودروهای ب.ام.و بین 87 تا 121 درجه سانتیگراد می باشد.

با خاموش شدن انجین روغن کاری مانند زمان روشن بودن خودرو صورت نمی گیرد اما برای جبران این ضعف نیز مهندسان مسیرهای روغن را به گونه ای طراحی می کنند تا سرعت خروج روغن را به محل ذخیره روغن را بکاهند همچنین نوع مواد افزودنی به روغنهای استاندارد به گونه است تا روغن مدت بیشتری با ایجاد لایه ای نازک بر روی قطعات مختلف باقی بماند و از اصطکاک قطعات در لحظه استارت جلوگیری نماید.

آیا اتو استارت استاپ میتواند موجب خالی شدن باتری باشد.

شما حتی در کوتاهترین مسیرها نیز از وسایل برقی خودرو خود استفاده می نمایید. بسیاری از آنها از باتری خودرو تغذیه میشوند. بنابراین جای تعجب نیست که شما نگران خالی شدن باتری و عدم توانایی استارت مجدد آن باشید. خوشبختانه کامپیوترهای هوشمند موجود در خودروی شما ایم مورد را نیز در نظر می گیرد. اگر احساس کند که باتری خودرو به اندازه لازم برای استارت مجدد خودرو شارژ نشده است. به صورت اتومات سیستم استارت استاپ را از مدار خارج می نمایید. بنابر این نگران خالی شدن باتری با این سیستم نباشید.

مهندسین ب.ام.و برای افزایش ظرفیت و قابلیت تعداد استارت بالاتر در خودروهای خود از نسل جدید باتری ها AGM و نیز متور استارتر پیشرفته تر برای تضمین کارایی این سیستم استفاده کرده اند. این استارتر های پیشرفته ساخت کمپانی Robert Bosch GmbH می باشد که علاوه بر عمر مفید بالاتر با قدرت بیشتر می تواند انجین را در کسری از ثانیه روشن نماید.

برای مطالعه مقاله مربوط به باتری های ب.ام.و همچنین شیوه تعویض و رجیستر آن کلیک نمایید.

چگونه می توان اتو استارت استاپ را خاموش کرد؟

اگر به هر دلیل مانند حضور در یک ترافیک سنگین سیستم اتو استارت استاپ را آزار دهنده تشخیص دادید می توانید به صورت دستی با فشردن کلید A OFF  بر روی داشبورد به صورت موقت آنرا خاموش نمایید. با فشردن این کلید چراغ LED آن روشن شده که به معنی خاموش بودن سیستم اتو استارت استاپ می باشد.

به صورت پیشفرض اگر شما این سیستم را به صورت دستی خاموش نمایید پس از هر بار خاموش روشن کردن خودرو این سیستم به حالت روشن در خواهد آمد و نیاز است برای خاموش کردن آن به صورت دستی عمل نمایید. اما با کدینگ نرم افزاری می توان این پیشفرض را تغییر داد.

کدینگ اتو استارت استاپ

کمپانی ب.ام.و برای این سیستم 3 حالت مختلف در نظر گرفته است.( 1- پیشفرض روشن 2- پیشفرض خاموش 3-یادآور آخرین تنظیم راننده )  که بسته قوانین، شرایط و استاندارد های مناطق عرضه خودرو های خود یکی از این حالت ها را بر روی خودرو به صورت پیشفرض تنظیم می نماید. در ایران با توجه به قیمت پایین سوخت و کیفیت کم آن همچنین عدم حظور کمپانی اصلی و گارانتی و خدمات مناسب و نیز به دلیل سرمایه ای بودن خودروها و استفاده از این خودروها تا ده ها سال نیاز به نگهداری بیشتر از خودرو ها احساس میشود. یکی از آیتم های نگهداری نیز خاموش کردن این سیستم است. که در صورتی که از خاموش کردن هر باره آن به صورت دستی خسته شده اید می توانید با درخواست کدینگ اتو استارت استاپ این سیستم را در حالت حافظه دار یا همیشه خاموش قرار دهید.

استارت استاپ ب.ام.و چه زمانی فعال می شود.

برای اینکه موتور بطور خودکار خاموش و مجددا استارت شود ، چندین شرط اولیه باید رعایت شود:

  • در گیربکس های اتومات دنده در حالت D قرار داشته باشد.
  • کمربند ایمنی بسته شده باشد.
  • درب های خودرو بسته شده باشد.

در این موارد سیستم اتو استارت استاپ خاموش می ماند.

ب.ام.و به دلیل شرایط ایمنی و کاهش استهلاک خودرو موارد سختگیرانه ای را در نظر می گیرد تا از فعال بودن سیستم استارت استاپ چلوگیری نماید.

شرایط عدم استاپ خودکار موتور:

  • خودرو پس از استارت اولیه در ابتدا حرکت به سرعت 15 کیلومتر در گیربکسهای اتومات یا 8 کیلومتر در گیربکس دستی نرسیده باشد.
  • خودرو در حال حرکت باشد .
  • گیربکس در حال انطباق با شرایط رانندگی باشد.
  • با فشار کم بر روی پدال ترمز گیری انجام شود و توقف کامل صورت نگیرد.
  • گیربکس در فشار هیدرولیکی مناسب قرار نگرفته باشد.
  • راننده کمربند ایمنی خود را نبسته باشد.
  • انجین به دمای مناسب نرسیده باشد.
  • باتری ضعبف باشد.
  • دمای محیط کمتر از 3 درحه باشد.
  • دمای محیط بالای 30 درجه باشد و کولر روشن باشد.
  • سیستم تهویه روشن ولی هنوز نتوانسته باشد دمای کابین را به دمای مورد نظر سرنشینان رسانده باشد.
  • خودرو در شیب بیشتر از 12 درصد متوقف شده باشد.
  • سیستم HDC یا کنترل خودرو در سراشیبی روشن باشد.
  • زاویه فرمان بیشتر از 6 درجه باشد.
  • فرمان پس از توقف خودرو چرخانده شود.
  • پدال گاز فشرده شود.
  • خودرو پس از حرکت دنده عقب توقف داشته باشد.
  • راننده خودرو را ترک نماید.
  • فیلتر ذرات معلق دیزل DPF مسدود باشد.
  • کیفیت سوخت خیلی پایین باشد.
  • سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک IHKA بر روی شیشه ها بخار تشخیص دهد.

در این موارد سیستم به صورت خودکار پس از استاپ انجین را استارت می کند.

  • باتری باسرعت زیاد تخلیه شود
  • خودرو در حالت خاموش به حرکت دربیاید.
  • دمای سیستم تهویه توسط سرنشین تغییر پیدا کند.
  • اختلاف دمای بیرون و تنظیم شده برای سیستم تهویه بالا باشد.
  • دنده عقب یا خلاص یا پارک انتخاب گردد.
  • فرمان در حالتی که خودرو خاموش شده چرهانده شود.
  • دکمه خاموش کردن اتو استارت استاپ فشرده شود.

 

دیدگاهتان را بنویسید